Aktualności

Życie kulturalne w policji państwowej i jego wpływ na najbliższe środowisko

Data publikacji 24.04.2022

W artykule pomieszczonym w Nr. 26 gazety „Na Posterunku" przedstawiłem w formie sprawozdania rezultaty działalności kulturalnej w korpusie policji państwowej. Zadaniem artykułu niniejszego będzie uzupełnienie tych uwag dokładniejszą statystyką oraz podkreślenie, że policja przez swą działalność oświatową może się stać doniosłym czynnikiem propagowania kultury i oświaty wśród najbliższego otoczenia.

Charakter organizacji policji z natury rze­czy wysuwa policjanta do najniższych jednostek administracji państwowej, sięgając aż do gminy, gdzie posterunek policyjny jest niejednokrotnie jedynym niemal reprezentantem władz państwo­wych. Wartość takiej reprezentacji, oczywiście, uwarunkowana jest wartością jej członków. Ażeby policjant godnie i skutecznie reprezentował pań­stwo, aby zyskał szacunek i zaufanie społeczeń­stwa, musi stać na odpowiednim poziomie, zarówno pod względem fachowym, jak i mo­ralnym.

Zdając sobie z tego sprawę, należało pójść po linji podniesienia tych jego wartości. Dla osiągnięcia tego celu użyto dwóch dróg: aby pod­nieść jego wartości fachowe dokształca się policjantów na zreformowanych gruntownie 5 mie­sięcznych kursach zawodowych, o znacznie roz­szerzonym, w stosunku do dawnego, programie; aby podnieść jego wartości moralne podjęto w policji na szerszą skalę zakrojoną działalność kulturalno-oświatową.

Tak jak zawsze i wszędzie, akcja ta mu­siała, szczególnie początkowo, walczyć z szere­giem trudności, a przedewszystkiem z napotykanem tu i owdzie brakiem zrozumienia. Mi­mo to, zapoczątkowana w sposób planowy, pra­ca oświatowa w korpusie policji dała pokaźne wyniki. Po blisko bowiem dwuletniej pracy osią­gnięto rezultaty, które ilustruje poniższa tablica.

Rezultaty podjętej w policji na szerszą skalę akcji kulturalno-oświatowej zaczęły się szczególnie uwidaczniać w roku bieżącym, jak to widać z poniższej tablicy, która ponadto jest zestawieniem według województw.

Dla pełności obrazu zaznaczyć należy, że ponadto w sześciu województwach (warszawskie, m. st. Warszawa, łódzkie, kieleckie, biało­stockie, lwowskie i wileńskie) uruchomiono sze­reg kursów dokształcających dla szeregowych P, P. w zakresie 7 klas szkoły powszechnej; w woj. pomorskiem zorganizowano 3-mieslączne kursy polonistyczne; w warszawie około 60 szeregowych uczęszcza na kursy maturalne dla pod­oficerów Wojsk Polskich garnizonu warszaw­skiego. Szereg świetlic i klubów posiada apa­raty radjowe, a wszystkie prenumerują pisma. Dużą frekwencją cieszą się odczyty, organizowa­ne dla policji, bądź okolicznościowe z okazji rocznic i uroczystości, bądź też popularno-naukowe.

Cyfry powyższe świadczą o pokaźnym postępie akcji oświatowej w szeregach policji państwowej. Jak to Już na wstąpię podkreśliłem, działalność ta posiada jeszcze pośredni cel, gdyż policjant uświadomiony i zdający sobie sprawą z roli, jaką odgrywa w życiu państwa, staje się naturalnym propagatorem kultury w stosunku do najbliższego środowiska, — rzecz szczególnie ważna na Kresach. Jako przykład przytaczam na poparcie tego twierdzenia, że wśród czytają­cych i korzystających z bibljotek jest 50% osób cywilnych; w tych stowarzyszeniach policyjnych, gdzie znajduje się radjo, skupiają sią wieczora­mi mieszkańcy dla posłuchania koncertów, rów­nież korzystają z pism oraz odczytów.

Źródło: „Na Posterunku”, nr 51/1928, B. Kusiński, nadkom. Kom. Gł. P. P. zdj. NAC

  • Czytelnia w bibliotece
Powrót na górę strony