Ogólnopolska konferencja naukowa „Kolejnictwo polskie w okresie Bitwy Warszawskiej 1920 r. i w pierwszych latach odbudowy Drugiej Rzeczypospolitej"
W dniach 18–19 listopada 2021 r. w Łodzi odbywa się ogólnopolska konferencja naukowa „Kolejnictwo polskie w okresie Bitwy Warszawskiej 1920 r. i w pierwszych latach odbudowy Drugiej Rzeczypospolitej", zorganizowana dzięki staraniom Oddziałowego Biura Badań Historycznych IPN w Łodzi we współpracy z Łódzką Koleją Aglomeracyjną.
W pierwszym dniu konferencji wzięli udział m.in. Zbigniew Zięba – wicemarszałek Województwa Łódzkiego, Rafał Jóźwiak – dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, dr Mateusz Kamiński - burmistrz Rzgowa oraz Waldemar Flajszer - Łódzki Kurator Oświaty.
Program konferencji:
18 listopada (czwartek)
10.00–10.30 – otwarcie konferencji
10.30–11.30
Prof. dr hab. Włodzimierz Suleja (Instytut Pamięci Narodowej w Warszawie)
Bitwa Warszawska 1920 roku – znaczenie dla Polski i Europy
Prof. dr hab. Janusz Odziemkowski (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)
Kolejnictwo polskie w Bitwie nad Wisłą
11.30–12.00 – przerwa
12.00–13.00
Dr inż. Andrzej Massel (Instytut Kolejnictwa w Warszawie)
Pierwsze lata funkcjonowania kolei w Polsce niepodległej (1918–1921)
Dr hab. Mariusz Wojciech Majewski (Kraków)
Transporty kolejowe sprzętu wojennego w początkach Drugiej Rzeczypospolitej
13.00–14.30 – przerwa
14.30–16.00
Prof. dr hab. Grzegorz Nowik (Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk w Warszawie)
Pomoc węgierska w czasie wojny polsko-bolszewickiej
Prof. dr hab. Aleksander Smoliński (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)
Pociągi pancerne 1 Armii Konnej podczas kampanii wiosenno-letniej 1920 roku wojny polsko-sowieckiej
Płk br. panc. dr Krzysztof Gaj (Warszawa)
Koleje a broń pancerna w wojnie 1920 roku – epizod wołyński
16.00–16.30 – dyskusja
19 listopada (piątek)
10.00 – 11.00
Dr Marcin Przegiętka (Instytut Pamięci Narodowej w Warszawie)
Wstrzymanie tranzytu materiałów wojennych dla Polski przez Niemcy i Wolne Miasto Gdańsk a niemiecki tranzyt przez Pomorze do Prus Wschodnich i Wolnego Miasta Gdańska w 1920 roku
Dr hab. Tomasz Gajownik, Piotr Kosiński (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)
Znaczenie linii kolejowej Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka w czasie działań wojennych 1920 roku
11.00–11.30 – przerwa
11.30–13.00
Tomasz Roszak (Polskie Koleje Państwowe Inter City, Łódź)
Odnowa taboru Polskich Kolei Państwowych w okresie wojny polsko-bolszewickiej w oparciu o dostawy amerykańskie
Paweł Mierosławski (Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei, Warszawa)
Tabor kolejowy pochodzenia rosyjskiego w Polskich Kolejach Państwowych po wojnie polsko-bolszewickiej
Dr Michał Jerczyński (Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei)
Wpływ działań wojennych 1919–1920 na realizację inwestycji kolejowych
13.00–14.00 – przerwa
14.00–15.00
Bartłomiej Buczek (Polskie Koleje Państwowe SKM w Trójmieście)
Polski przemysł budowy taboru kolejowego w okresie dwudziestolecia międzywojennego
Zbigniew Szafrański (Łódź)
Techniczne i ekonomiczne przesłanki dysfunkcjonalności Łódzkiego Węzła Kolejowego
15.00–16.00 dyskusja i podsumowanie
Źródło: IPN w Łodzi