Aktualności

Ogólnopolska konferencja naukowa „Kolejnictwo polskie w okresie Bitwy Warszawskiej 1920 r. i w pierwszych latach odbudowy Drugiej Rzeczypospolitej"

Data publikacji 19.11.2021

W dniach 18–19 listopada 2021 r. w Łodzi odbywa się ogólnopolska konferencja naukowa „Kolejnictwo polskie w okresie Bitwy Warszawskiej 1920 r. i w pierwszych latach odbudowy Drugiej Rzeczypospolitej", zorganizowana dzięki staraniom Oddziałowego Biura Badań Historycznych IPN w Łodzi we współpracy z Łódzką Koleją Aglomeracyjną.

W pierwszym dniu konferencji wzięli udział m.in. Zbigniew Zięba – wicemarszałek Województwa Łódzkiego, Rafał Jóźwiak – dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, dr Mateusz Kamiński - burmistrz Rzgowa oraz Waldemar Flajszer - Łódzki Kurator Oświaty.

Program konferencji:

18 listopada (czwartek)

10.00–10.30 – otwarcie konferencji

10.30–11.30

Prof. dr hab. Włodzimierz Suleja (Instytut Pamięci Narodowej w Warszawie)

Bitwa Warszawska 1920 roku – znaczenie dla Polski i Europy

Prof. dr hab. Janusz Odziemkowski (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie)

Kolejnictwo polskie w Bitwie nad Wisłą

11.30–12.00 – przerwa

12.00–13.00

Dr inż. Andrzej Massel (Instytut Kolejnictwa w Warszawie)

Pierwsze lata funkcjonowania kolei w Polsce niepodległej (1918–1921)

Dr hab. Mariusz Wojciech Majewski (Kraków)

Transporty kolejowe sprzętu wojennego w początkach Drugiej Rzeczypospolitej

13.00–14.30 – przerwa

14.30–16.00

Prof. dr hab. Grzegorz Nowik (Instytut Studiów Politycznych Polskiej Akademii Nauk w Warszawie)

Pomoc węgierska w czasie wojny polsko-bolszewickiej

Prof. dr hab. Aleksander Smoliński (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)

Pociągi pancerne 1 Armii Konnej podczas kampanii wiosenno-letniej 1920 roku wojny polsko-sowieckiej

Płk br. panc. dr Krzysztof Gaj (Warszawa)

Koleje a broń pancerna w wojnie 1920 roku – epizod wołyński

16.00–16.30 – dyskusja

19 listopada (piątek)

10.00 – 11.00

Dr Marcin Przegiętka (Instytut Pamięci Narodowej w Warszawie)

Wstrzymanie tranzytu materiałów wojennych dla Polski przez Niemcy i Wolne Miasto Gdańsk a niemiecki tranzyt przez Pomorze do Prus Wschodnich i Wolnego Miasta Gdańska w 1920 roku

Dr hab. Tomasz Gajownik, Piotr Kosiński (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie)

Znaczenie linii kolejowej Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka w czasie działań wojennych 1920 roku

11.00–11.30 – przerwa

11.30–13.00

Tomasz Roszak (Polskie Koleje Państwowe Inter City, Łódź)

Odnowa taboru Polskich Kolei Państwowych w okresie wojny polsko-bolszewickiej w oparciu o dostawy amerykańskie

Paweł Mierosławski (Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei, Warszawa)

Tabor kolejowy pochodzenia rosyjskiego w Polskich Kolejach Państwowych po wojnie polsko-bolszewickiej

Dr Michał Jerczyński (Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei)

Wpływ działań wojennych 1919–1920 na realizację inwestycji kolejowych

13.00–14.00 – przerwa

14.00–15.00

Bartłomiej Buczek (Polskie Koleje Państwowe SKM w Trójmieście)

Polski przemysł budowy taboru kolejowego w okresie dwudziestolecia międzywojennego

Zbigniew Szafrański (Łódź)

Techniczne i ekonomiczne przesłanki dysfunkcjonalności Łódzkiego Węzła Kolejowego

15.00–16.00 dyskusja i podsumowanie

Źródło: IPN w Łodzi

Powrót na górę strony