Sprawozdanie ze Zjazdu komendantów woj. P. P. odbytego w Komendzie Głównej P. P. w dn. 26 i 27 listopada 1925 r. cz. 5
8. Sprawa małżeństw niższych funkcjonariuszów.
Nad wnioskiem komendanta p. p. wojew. stanisławowskiego o ustalenie obowiązującego % funkcjonarjuszów nieżonatych, jako elementu więcej wartościowego dla służby, otwarta została dyskusja. W rezultacie znakomita większość komendantów wojewódzkich wypowiedziała się za wprowadzeniem stałego % kawalerów, dla każdego stopnia służbowego niższych funkcjonarjuszów i uzależnieniem zezwoleń na małżeństwa w granicach ustalonego %, od przerażenia w policji co najmniej 4 lat.
P. komendant główny zaznaczył, że sprawa ta będzie mogła znaleźć definitywne rozstrzygnięcie tylko w drodze ustawowej, przy wprowadzaniu nowej ustawy o policji państwowej.
9. Strawne jako dopełnienie diet
Praktyka i specjalny charakter policji wykazały, że normalne przepisy o wynagrodzeniu za podróże służbowe dla funkcjonarjsuszów państwowych nie czynią zadość potrzebie. W celu usunięcia luk pod tym względem Komenda Głowna opracowała projekt rozporządzenia strawnem, które wprowadza następujące nasady: rejonem urzędowania funkcjonariusza porcji jest powiat lub miasto wydzielone; za służbę na własnym rejonie ponad 9 godzin policjant ma pobierać strawne w wysokości 1/24 diet normatywnych za każdą pełną godzinę, o ile nie ma możności posilić się w domu, urzędzie lub koszarach.
Projekt rozporządzenia odczytany został zebranym z informacją, że znajduje się on obecnie w Ministerstwie Skarbu w celu uzyskania miarodajnej opinji. Objekcji nie zgłoszono.
10. Obławy masowe — ich celowość w porównaniu z kosztami.
Masowe obławy przy zwalczaniu bandytyzmu na różnych podłożach, jakie miały w ostatnich czasach miejsce, wykazały niewspółmierność rezultatów z olbrzymiemi kosztami, jakie pociągały.
P. komendant główny nakazuje obecnym unikanie nadal tego systemu działania policji, który naogół okazał się niecelowym i nieracjonalnym. W dobie obecnej, kiedy kredyty na diety i koszta przejazdu muszą ulec poważnemu ograniczeniu, stosowanie podobnych metod musi stanowczo być odrzucone. Obowiązek informowania władz wojewódzkich o stanie kredytów i konieczności unikania kosztownych, a wątpliwych co do skutków, wystąpień policji, należą do zadań komendantów wojewódzkich.
W nawiązaniu do tematu insp. Gallera wystąpił z prośbą do p. komendanta głównego, aby czynniki miarodajne wyjaśniły władzom administracyjnym intencję okólnika M. S. Wewn. Nr. 74, o stosunku P. P. do administracji, że zarządzenia w zakresie bezpieczeństwa wydają władze administracyjne, ale techniczne wykonanie i odpowiedzialność za nie należy do samej policji.
Przedstawiciel Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego i Prasy, p. Adelstein, zakomunikował, że co do obydwu spraw poruszonych w niniejszym punkcie porządku dziennego władze administracyjne otrzymają stosowne wskazówki.
11. Budżet na rok 1926.
Insp. Forster w dłuższym referacie przedstawił zebranym preliminarz budżetowy na r. 1926 według poszczególnych §§ i pozycyj. Według tego sprawozdania, we wszystkich niemal pozycjach nastąpiły ograniczenia, które według wszelkiego prawdopodobieństwa zostaną jeszcze powiększone.
Źródło: „Na Posterunku”, nr 3/1926, zdj. zdjęcie ze zbiorów rodzinnych