Aktualności

Sprawozdanie ze Zjazdu komendantów woj. P. P. odbytego w Komendzie Głównej P. P. w dn. 26 i 27 listopada 1925 r. cz. 8

Data publikacji 20.04.2022

17. Sprawy osobowe.

W zakresie spraw osobowych wyjaśnień udzielał insp. Walczak.

a) Ustawa z dn. 31-111 1925 (Dz. Ust. R. P. No 32 poz. 224) nie stosuje się do funkcjonarjuszów pozostających na służbie próbnej (prak­tyce). Niżsi funkcjonarjusze P. P. nie mogą pozostawać na służbie prowizorycznej w rozumie­niu art. 5 ustawy o państw, sł. cyw. ani na służ­bie kontraktowej. Z dn. 31-XII 1925 należało zwolnić tylko tych funkcjonarjuszów, którzy, nie nabywszy jeszcze warunków do ustalenia, posia­dają niedostateczną ocenę kwalifikacyjną. Po­zostałych należy na służbie zatrzymać — będą oni ustaleni po nabyciu wymaganych warun­ków. Ci z niższych funkcjonarjuszów, którzy przystępowali już do egzaminu w charakterze eksternistów, lecz go nie zdali, mogą być przeegzaminowani ponownie.

b) Niższych funkcjonarjuszów P. P., posia­dających całkowite średnie wykształcenie lub stopień oficera rezerwy oraz dobre kwalifikacje służbowe, należy awansować na wakujące miej­sca przed innymi, warunków tych nie posiada­jących, z zachowaniem przepisów awansowych, dołączonych do rozkazu K. Gł. Nr. 300.

c) Odznaczenie Krzyżem Zasługi powinno być traktowane jako nagrodzenie wysoką od­znaką za czyn niewchodzący w zakres zwykłych obowiązków służbowych, który przyniósł korzy­ści państwu i jego obywatelom. Z wyjaśnień uzyskanych przez Komendą Główną z Prezydjum Rady Ministrów wynika, że w służbie po­licyjnej należy uważać za czyny takie: 1) czyn­ny udział w rozbrajaniu wojsk okupacyjnych, 2) zdobycie lub obronę ważnej placówki w czasie służby wojskowej, 3) czynny udział w walce z bandytami w obliczu niebezpieczeństwa dla życia, 4) czynną i skuteczną pomoc w walce z żywiołem powodzi lub pożaru, oraz 5) inne czyny, wykonane bez rozkazu, a nie wchodzące w zakres zwykłych obowiązków, które spowo­dowały znaczne korzyści państwu, względnie je­go obywatelom.

Wnioski o odznaczenie Krzyżem Zasługi, oprócz treściwego opisu czynu, kwalifikującego się do odznaczenia, muszą zawierać schema­tyczne zakończenie, zawierające istotny wnio­sek i krótką kwalifikację czynu.

Każdy wniosek musi być zaopatrzony apro­batą naczelnika władzy administracyjnej II instancji.

d) Przypomina się okólniki K. Gł. Nr. 1191 z dn. 28.111 1925 i Nr. 1271 z dn. 14.X! 1925

o obowiązku wydawania definitywnych nominacyj niższym funkcjonarjuszom po ukończeniu terminu służby próbnej, względnie formalnego przedłużania służby próbnej w wypadkach uza­sadnionych.

e) Przy wnioskach awansowych pomijane są nieraz przepisy awansowe, wydane przy rozkazie K. Gł. Nr. 300, zarówno pod względem merytorycznym, jak i formalnym. Należy z całą ścisłością stosować przytoczone przepisy.

18. Organizacja policji śledczej.

Pan komendant główny informował obecnych o projektach zmian w organizacji policji śledczej, mających na celu zmniejszenie ilości odrębnych jednostek policji śledczej, rozgraniczenie kompetencyj między policją mun­durową a śledczą, aby ta ostatnia była używana tylko do czynności rzeczywiście wymagających specjalnego wyszkolenia w zakresie śledczej służby — oraz ściślejsze ustalenie do kogo ma należeć kierownictwo przy dochodzeniach pro­wadzonych wspólnie przez funkcjonarjuszów po­licji śledczej i mundurowej.

Źródło: „Na Posterunku”, nr 3/1926, zdj. NAC

  • Krzyż zasługi
Powrót na górę strony