Sprawozdanie ze Zjazdu komendantów woj. P. P. odbytego w Komendzie Głównej P. P. w dn. 26 i 27 listopada 1925 r. cz. 9
Sprawę nadzoru służbowego, techniki inspekcji, jej celów i zadań zreferował zast. kom. gł. P. P. nadinspektor H. Wardęski. Referat ten, w streszczeniu podajemy poniżej.
Komenda Główna P. P., wydając przepisy o kontroli urzędów policyjnych, zatwierdzone w dniu 8 czerwca 1923 r., miała na celu poddanie wszechstronnej opiece władz przełożonych podległe urzędy.
Organa inspekcyjne mają za zadanie zaznajomienie się ze składem personalnym urzędów, z warunkami i wykonaniem służby, ze stanem wyszkolenia, karności, zaopatrzenia i wykonania służby, usunięcia błędów i nieprawidłowości w urzędowaniu, ujawnienia ewentualnych nadużyć i przeprowadzenia dochodzeń w razie ich wykrycia.
Przez częste i wszechstronne kontrole urzędów władze inspekcyjne wchodzą w bezpośredni kontakt z kierownikami urzędów i ich składem personalnym, konstatują ciągłość ich pracy, zasięgają opinji u tych czynników, z któremi podlegli urzędnicy mają styczność, starają się najwszechstronniej poznać charakter podwładnych, ich zalety i wady, skłonności, metody urzędowania, zachowanie się względem ludności i władz oraz ich sposób życia prywatnego, pozasłużbowego.
Podczas inspekcji przełożony winien względem podwładnych kierowników urzędów, które inspekcjonuje, być czynnikiem pedagogicznym, to jest starać się pouczać w sprawach wykonywania służby, dawać rady i wskazówki oraz zarządzenia zgodne z przepisami, inspekcyjni nie powinni ulegać żadnym wpływom ze strony inspekcjonowanego, nie przyjmować bez zastrzeżeń jego wyjaśnień, ani nie zrażać go podejrzeniami i nie dawać się powodować uprzedzeniami.
Organ inspekcji musi więc być obdarzony spokojem, taktem, znajomością warunków pracy podwładnego, jego warunkami rodzinnemi, materjalnemi, a przedewszystkiem musi być wyposażony w najdokładniejszą znajomość przepisów, rozkazów, okólników i zarządzeń, aby jego uwagi, zarządzenia i rady udzielane nie były w sprzeczności z istotnym stanem rzeczy, ujętym często już definitywnie w przepisach.
Nie może więc być dobrym inspekcyjnym ten, kto stara się przestraszyć podwładnych, który zgóry postawi sobie za zadanie wyszukać braki i błędy w urzędowaniu, jak również nie może być tolerowany system zbyt koleżeńskigo i przyjacielskiego traktowania inspekcji, gdyż takie jej traktowanie może stworzyć przełożonemu poważne trudności podczas wykonywania obowiązków w dziedzinie kontroli i nadzoru.
Ponieważ badanie i poznanie charakterów ludzkich nie jest rzeczą łatwą i nie może być rozciągnięte na zbyt wielką liczbę podwładnych, przeto zadanie to winno być rozłożone na poszczególne organa; więc komendanci wojewódzcy i ich inspekcyjni obowiązani są do dokładnej i wszechstronnej znajomości wszystkich podwładnych wyższych funkcjonarjuszów, zaś komendanci powiatowi — do znajomości wszystkich urzędników, przodowników i komendantów posterunków, wreszcie kierownicy komisarjatów, ekspozytur i kierownicy posterunków—do znajomości wszystkich swoich podwładnych .
Inspekcja nie może być szablonem, nie może być wypełnianiem na wiarę rubryk, pomieszczonych w schemacie inspekcji, podanym w przepisach o kontroli urzędów. Organ inspekcji na to wizytuje dany urząd, aby osobiście i dokładnie przekonać się o istotnym stanie rzeczy.
------------------------------------
Po odczytaniu powyższego referatu nastąpiło zamknięcie obrad w dniu 27.X1.25 r. o godzinie 7 wieczorem.
Źródło: „Na Posterunku”, nr 3/1926, zdj. NAC