Przepisy drogowe w Polsce cz. 6
W wypadkach przeszkód, powodujących przerwę w komunikacji, jak również w razie czasowego ograniczenia ruchu (np. podczas wiosennych przełomów, na tymczasowych mostach objazdowych i t. p.), winny być ustawiane na najbliższych od przeszkody rozstajach dróg i, zależnie od miejscowych warunków, przy wyjeździe z najbliższego znaczniejszego osiedla, gdzie zachodzi możliwość zmiany marszruty, tablice ostrzegawcze, z podaniem bliższych wskazówek co do możliwego objazdu („przejazd zamknięty na . . . km.“, „objazd na prawo lub na lewo") oraz główne miejscowości, przez które skierowywa się objazd. W celu zwrócenia uwagi przejeżdżających, nad tablicą ostrzegającą o przeszkodzie winna być umieszczona tarcza czerwona (§ 54).
E. Z postanowień końcowych. Czuwanie nad przestrzeganiem powyższych przepisów jest obowiązkiem zaprzysiężonej służby drogowej, organów policji państwowej i urzędów gminnych (§ 56).
4. Przepisy o ruchu pojazdów mechanicznych.
Rozporządzenie z 27.1 1928 r. o ruchu pojazdów mechanicznych Uregulowało ruch samochodowy i motocyklowy, uzupełniło ogólne postanowienia o ruchu szczegółowemi przepisami, mając na wzglądzie zasady Konwencji Międzynarodowej o ruchu samochodowym, jak również dużą szybkość pojazdów mechanicznych, powodującą największą ilość nieszczęśliwych wypadków i katastrof. Przepisy te stanowią co następuję.
A. Zasady 'ogólne. Pojazdem w rozumieniu omawianego rozp. jest pojazd mechaniczny, poruszany przez umieszczony na nim silnik i nie biegnący po szynach. Pojazdy, przeznaczone do zarobkowego przewożenia osób lub rzeczy, uważa się za przeznaczone do użytku publicznego. Pojazdy, przeznaczone do przewożenia ośmiu lub większej ilości osób, określa się jako autobusy. Pojazd z jednym lub kilkoma przyczepnemi wozami, dwu lub czterokołowemi, uważa się za pociąg drogowy (§ 1).
B. Warunki techniczne pojazdów. Do ruchu na drogach publicznych mogą być dopuszczone tylko pojazdy zbudowane i urządzone w ten sposób, aby nie zagrażały bezpieczeństwu ruchu i nie wywoływały zamieszania hałasem, dymem lub parą (§ 3).
Obręcze kół pojazdów, które mogą rozwijać szybkość większą niż 15 km. na godzinę,
powinny być gumowe lub tak urządzone, aby pod wzglądem elastyczności odpowiadały gumowym. Powierzchnia metalowych obręczy, stykająca się z jezdnią, oraz zewnętrzna powierzchnia pędnych wstęg pojazdów gąsienicowych, nie powinna posiadać nierówności, niszczących nawierzchnie drogi (§ 4).
Każdy pojazd ma być zaopatrzony w następujące przyrządy i urządzenia:
- w mocny mechanizm kierowniczy, dający możność łatwego i pewnego wymijania oraz skręcania;
- w dwa niezależne od siebie, skutecznie I szybko działające systemy hamulców, względnie w jeden taki system, wprowadzany w działanie przez dwa niezależne od siebie mechanizmy, z których jeden powinien działać nawet wtedy, gdy drugi zawiedzie;
- w urządzenie usuwające hałaśliwy wydmuch gazów;
- w urządzenie uniemożliwiające wprawienie pojazdu w ruch przez osoby niepowołane;
- w urządzenie do cofania pojazdu wtył zapomocą silnika z siedzenia kierowcy, jeżeli ciążar własny pojazdu przekracza 350 kg.;
- w jednotonowy przyrząd sygnałowy o donośnym, a nierażącym dźwięku;
- w dwie latarnie o bezbarwnych szkłach, umieszczone na przodzie w jednym poziomie po obu stronach samochodu lub motocykla z wózkiem doczepnym, względnie w jedną latarnią o bezbarwnem szkle, umieszczoną na przodzie motocykla bez wózka doczepnego;
h) w jedną latarką z czerwonem światłem, umieszczoną w tyle pojazdu z lewej strony, oraz urządzenie dokładnie oświetlające tylny znak rejestracyjny; latarka tylna oraz urządzenie do oświetlania tylnego znaku nie mogą być gaszone ani z siedzenia kierowcy, ani z wnętrza pojazdu; nie dotyczy to motocykli bez wózków doczepnych, które mają być zaopatrzone ztyłu w czerwony odbijający światło znaczek ostrzegawczy o średnicy co najmniej 3 centymetrów;
i) najmniej w jeden reflektor, mogący oświetlać drogę na przestrzeni przynajmniej 100 metrów przed pojazdem, oprócz wymienionych w punkcie g) latarni, jeżeli pojazd może rozwijać szybkość większą niż 20 kilometrów na godzinę; reflektor ma być tak urządzony, aby w razie potrzeby można było opuścić snop światła lub zmniejszyć jego natężenie;
k) w boczne lustro, dające możność kierowcy widzenia drogi ztyłu za pojazdem, w razie gdy całkowita waga pojazdu, złożona z ciężaru własnego i największego dopuszczalnego obciążenia, przekracza 3500 kilogramów.
Postanowienia zawarte w punktach b), c),d), e). f). g). h), k) nie stosują się do pojazdów o specjalnem przeznaczeniu, przejeżdżających po drogach publicznych tylko okolicznościowo, a nie mogących rozwinąć szybkości, większej niż 10 kilometrów na godzinę (§ 5).
Pojazdy, wymienione w ustępie drugim § 5, o ile znajdują się o zmroku na drodze publicznej, mają być zaopatrzone w jedno przednie światło, lub mają być oświetlone ręczną latarnią (§ 7).
Źródło: „Na Posterunku”, nr 17/1928, Z. Grzegorzewski, zdj. NAC