Przepisy drogowe w Polsce cz. 8
D. Prowadzenie pojazdów. Ruch pojazdów mechanicznych na drogach publicznych bitych i brukowanych powinien odbywać się na twardej nawierzchni; jeśli jednak na drogach istnieją miękkie letnie tory, wówczas ruch może odbywać się także na tych torach. Stosowanie urządzeń przeciwślizgowych (klamer, łańcuchów, ostróg i t. p.) na drogach o nawierzchni bitej lub brukowanej, dopuszczalne jest tylko podczas ślizgawicy lub na śniegu (§ 36).
Szybkość ruchu pojazdów powinna być normowana w ten sposób, aby bezpieczeństwo publiczne nie było zagrożone i aby kierowca panował w każdej sytuacji nad pojazdem. Największa dopuszczalna szybkość ruchu pojazdów, których całkowita waga, złożona z ciężaru własnego i największego dopuszczalnego obciążenia, jest większa niż 3500 kilogramów, nie może przekraczać dla pojazdów na obręczach metalowych — 15 kilometrów, na pełnych obręczach gumowych — 25 kilometrów i na drążonych obręczach gumowych— 40 kilometrów na godzinę (§ 37).
W zabudowanych dzielnicach miast, uzdrowisk i innych osiedli zabrania się prowadzenia pojazdów: ciężarowych na metalowych obręczach z szybkością przekraczającą — 10 kilometrów, ciężarowych na pełnych obręczach gumowych— 15 kilometrów, ciężarowych na drążonych obręczach gumowych—20 kilometrów i osobowych— 40 kilometrów na godzinę (§ 38).
Na mostach, przed któremi umieszczono odpowiednie ostrzeżenie, szybkość ruchu pojazdu
być zmniejszona do następujących norm:
a) dla pojazdów, których całkowitą waga, złożona z ciężaru własnego i największego dopuszczalnego obciążenia, przekracza 3500 kilo gramów—10 kilometrów na godzinę,
b) dla pozostałych pojazdów — 20 kilometrów na godzinę (§ 39).
Na skrzyżowaniach dróg, z wyjątkiem ulic w miastach, w których co do skrzyżowań obowiązują specjalne przepisy wydane na mocy § 54, kierowca powinien ustąpić pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z jego prawej strony. Na skrzyżowaniach dróg, jak również, gdy droga nie jest widoczną, kierowca powinien zmniejszyć szybkość pojazdu (§ 40).
Kierowca obowiązany jest:
a) podczas jazdy trzymać się prawej strony drogi w kierunku jazdy, o ile szczególne warunki miejscowe nie stoją temu na przeszkodzie;
b) zboczyć na prawo — przy mijaniu jadących lub idących w przeciwnym kierunku oraz gdy jest wyprzedzany;
c) zboczyć na lewo—gdy wyprzedza dążących w tym samym kierunku (§ 41).
Kierowca obowiązany jest przed wyprzedzaniem dawać ostrzegawcze sygnały dźwiękowe, a ostrzeżeni obowiązani są zboczyć na prawo i przepuścić wyprzedzającego po swej lewej stronie. Kierowca może wyprzedzać tylko wówczas, gdy droga jest odpowiednio szeroka, gdy przed wyprzedzanym znajduje się dostateczna przestrzeń wolna i nikt nie zbliża się z przeciwnej strony. Zabrania się wyprzedzać na takich odcinkach drogi, gdzie droga nie jest widoczna na dostateczną odległość, jako też na mostach, skrętach i skrzyżowaniach dróg. Przy mijaniu powinien kierowca zmniejszyć szybkość tak, aby mijanie mogło odbyć się bezpiecznie dla wymijanych, a w razie grożącego niebezpieczeństwa— wstrzymać pojazd (§ 42).
Kierowca, chcąc zatrzymać pojazd, cofnąć go lub skręcić wbok, powinien dać znak o swoim zamiarze sygnałem dźwiękowym oraz ruchem ręki lub zapomocą specjalnego przyrządu, którego działanie jest widoczne i łatwo zrozumiałe zarówno dla znajdujących się z przodu, jak i z tyłu pojazdu. Przy zatrzymywaniu pojazdu kierowca obowiązany jest sprowadzić go n« prawą stronę drogi (w kierunku ruchu) jak najdalej od środka drogi, a w każdym razie w ten sposób, aby nie zatamować ruchu na drodze (§ 43).
Kierowca pojazdu obowiązany jest zawczasu dawać dźwiękowe sygnały ostrzegawcze:
a) przed wyprzedzaniem;
b) na skrzyżowaniach dróg;
c) tam, gdzie droga nie jest widoczna na przestrzeni dostatecznej do zatrzymania pojazdu;
d) w innych okolicznościach, w których zachodzi tego potrzeba.
Zabrania się nadużywać sygnałów dźwiękowych oraz używać ich bez potrzeby. Zabrania się używania jako sygnałów ostrzegawczych dzwonków, a w zabudowanych dzielnicach miast, uzdrowisk i innych osiedli — gwizdawek i sygnałów o silnym przejmującym dźwięku, z wyjątkiem wypadków przewidzianych w § 46 (§ 44).
Źródło: „Na Posterunku”, nr 17/1928, Z. Grzegorzewski, zdj. NAC